Multimedia learning ved norske universiteter?   5 comments

Arne Krokan er i sin blogg opptatt av hvordan vi kan lære bedre, online sammen med andre. Vil opprettelsen av sosiale, digitale nettverk gjøre oss mer motivert for læring, i forhold til den tradisjonelle måten å lære på?

Arne Krokan, lenker til Sebastian Thrun, som sier at noe av det største han har gjort er å undervise en klasse på 160.000 studenter. De har lansert et online studietilbud innen «Artifical Intelligence» gratis, til hele verden. De brukte mange kvelder på å gjøre filmopptak av sin undervisning, og de oversatte til 0ver 40 språk. De uteksaminerte over 23.000 studenter fra 190 land. Studenten Anand Muglikar, fra India, sier i et intervju at han ble veldig motivert for å lære etter å ha deltatt på studietilbudet AI-class.

Arne Krokan sier at Thrun  og andre som arbeider med læring har skjønt at vi står oppe i et paradigmeskifte. Vi kommer til å lære på helt andre måter enn tidligere og det må vi begynne å utnytte jo før jo bedre. Thrun oppretter nå Udacity, som skal bli åpne nettbaserte kursmoduler for undervisning og læring.

Felix Salmon, blogger om Thrun sitt nye online universitet Udacity. Salmon sier at online utdanning er i startfasen, og vi må prøve ut ulike måter å undervise på online, for å finne ut hva som fungerer best. Vi må finne ut hva som gir høyest læringseffekt, og hvilke metoder som gir størst motivasjon for læring. Jeg tror det vil bli økt forskning på hva slags type online undervisning som motiverer studenter til å lære bedre og mere.

Vil e-læring på norske universiteter bli et tillegg til vanlig undervisning? Vil de som er mest motiverte bli enda flinkere ved at de deltar både på den regulære undervisningen og den digitale?Jeg tror at på sikt vil e-læring ved norske universiteter føre til at de som underviser vil føle konkurranse i forhold til e-undervisning. Professorer må endre sin tradisjonelle måte å undervise på, hvis ikke vil ikke studentene møte opp. Studentene vil kanskje i stedet studere på Udacity, og lage sine egne lokale nettverk for deling av kunnskap og gi hverandre økt motivasjon. Professorene ved norske universiteter må bli oppdatert på e-learning og multimedia learning, bli mer kreative i sin undervisningsform, og innovative for å overleve i en undervsningsstilling. For dere som er opptatt av økt læring, viser jeg til en foreleser ved et universitet i Norge som blogger om sin erfaring og sine tanker rundt hva som må til for at studentene skal lære mere; studentene kommer jo ikke engang på forelsningene….

Jeg tror det vil bli store diskusjoner om Udacity, på grunn av det underliggende ønsket om økt profitt. Selskaper vil betale store summer for å annonsere og rekruttere studenter fra en database som inneholder flere millioner personprofiler. Studentene er mer enn villige til å markedsføre seg gratis for hele verden, og samtidig studere gratis! Er det noen betenkeligheter med dette? Er det kun de mest motiverte studentene som vil lære mer og nyte godt av jobbtilbud? Vil det bli større klasseskille i verden, eller vil økt konkurranse føre til økt motivasjon og økt læring? Vil alle millioner av studenter i India konkurrere om jobbene i Norge? Vil de norske studentene føle økt konkurranse og bli mer motivert? Vil de mindre motiverte studentene bli enda mindre motivert og falle ut av utdanningskonkurransen? NTNU har nylig lansert «Norwegian on the Web – NoW» – lær norsk før du kommer til Norge! Hva vil dette gjøre med konkurransen i det norske arbeidsmarkedet? NAV: Norske bedrifter trenger 16.000 ingeniører og IKT-arbeidere, Gaute Myklebust, Atmel: «I India er tilgangen på ingeniører nesten uendelig», Adresseavisen 7.2.12.

Noen som vet om NTNU har opprettet et tilsvarende Udacity? NTNUcity?

Posted februar 7, 2012 by annikenskotvoll in e-learning, multimedia learning

5 responses to “Multimedia learning ved norske universiteter?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fin vinkling og gode poenger Anniken!

  2. Dette var et godt innlegg. Du påpeker flere forhold ved læring; motivasjon, formidlingsevne og potensielle skiller. Spørsmålet er jo alltid om teknologien gjør studenter mer motivert for å lære eller deres egen motivasjon.

    Halvdan Haugsbakken
  3. Fint innlegg og interessante spørsmål:) Her er det mye å ta tak i. NTNU har også en del strålende forelesninger som ligger tilgjengelig via itunes og multimedisenteret innehar mye ekspertise: http://www.ntnu.no/mms.
    Gode forelesninger som ligger åpent tilgjengelig, tror jeg vil være glimrende reklame for universitetet. Men forelesning i seg selv er litt gammeldags, og mye forskning antyder at man lærer bedre når man selv må finne lærestoffet.
    Problemet er at professorer ikke har tid til å sette seg inn i alt dette nye. Det er forskning som prioriteres. Kanskje skulle universitetene bevilge mer ressurser til å tilrettelegge for studentene? Tiden som brukes til å lage flotte forelesninger kan heller brukes til å følge opp studenter individuelt, og gi de følelse av annerkjennelse og respekt.

  4. Kom over dette gode innlegget via Facebook-gruppen Sosiale Medier på NTNU, og det er alltid hyggelig å høre om andre ved NTNU som er opptatt av multimedia og læring! Jeg jobber ved NTNU Multimediesenteret (MMS) og vi driver blant annet på med opptak av undervisning ved NTNU.

    Forrige semester gjennomførte vi spørreundersøkelser for faglærere og studenter som vi gjorde opptak av/for, for å ta tempen på om MMS er på rett spor. Semesterrapporten finnes på vår hjemmeside http://www.ntnu.no/mms

    En del av opptakene vi gjør er kun tilgjengelige internt (bl.a. pga. copyright hensyn), men mange opptak legges ut på NTNU openVideo:
    http://video.adm.ntnu.no/podcast/

Legg igjen en kommentar