Bøker som digitale tjenester   2 comments

Jeg er så heldig at jeg går på skole, som voksen. Jeg studerer den nye forfatterøkonomien. Da jeg gikk på skole som ungdom, var det kun trykte bøker vi benyttet som litteratur, og noterte med penn på papir. Nå benytter vi  både foreleserens egen papirbok og hans blogg, arnek.wordpress.com, med tilhørende linker fra Internett som litteraturkilder. Nå gjør jeg leksene mine direkte på pc, noe annet går ikke an, man kan jo ikke blogge på papir! Hvem tjener penger på at jeg bruker Internett som litteraturkilde? For meg er det gratis å lese på Internett. Jeg tror det er de som eier nettstedene som tjener penger på annonser. Dette er uoversiktelig for meg. Det er også uoversiktelig for meg hvem som tjener penger på digitale bøker, e-books. Jeg har ikke selv kjøpt e-bok enda, og prøvd elektronisk lesebrett, derfor er det vanskelig å vite om hvordan det kjennes og oppleves i forhold til å lese en bok. Jeg snakket med ei jente i dag som er 30 år og da litt yngre enn meg…, hun har lesebrett, og jeg spurte henne hvordan det var i forhold til p-bok. Hun sa «det er ok, men det er ikke det samme…». Jeg må veldig snart kjøpe meg et lesebrett, jeg er så nysgjerrig!

Jeg har forstått at e-bøker kommer til å bli kjøpt og lest av flere og flere, og at p-bøker blir dyre hyllevarer, og at bokhandlerne går konkurs. Herodes Falsk referer i sin artikkel i Aftenposten  til en kamerat som sa at han tror han vet hvorfor Bokskya ikke funker; norske forlag vil at det skal være vanskelig å laste ned bøker, for å unngå konkurranse til bokhandlerne. Det er forlagene som eier de fleste bokhandelkjedene, og forlagene forsøker å styre utviklingen slik at de vil tjene mest mulig penger, som de tidligere har gjort, i den industrielle produksjonsprosessen. Nå er vi over i den digitale produksjonsprosessen. Hvordan skal forfatterne og forlagene/bokhandlerne tjene penger? Forlagene og de tradisjonelle bokhandlerne vil kansje forsvinne, men forfatterne vil bestå! Hva er forfatterens drivkraft til å skrive, hvis det ikke er for å tjene penger til livets opphold? Arne Krokan sier at han motiveres til å skrive av lysten til å formidle, dele innsikt og idéer. For de som har en annen hovedinntektskilde i tillegg, ser jeg at dette er positive drivere. Hva skal de tradisjonelle forfatterne leve av i det digitale nettsamfunnet, når e-boka råder markedet? Krokan presenterer noen modeller for mulig inntjening, det kan være å tjene penger på foredrag og medieopptredener, kanskje kjøper forlagene tekster av forfatterne, debundler og remixer etter behov til ulike brukergrupper. Det økonomiske offentlige regimet som er bygd opp rundt p-bøkene bør vel også revurderes av politikerne? I fjor kjøpte jeg meg lydbøker via Amazon, det ble med den ene gangen, jeg mistet motivasjonen til å kjøpe flere da jeg ble straffet med toll i Norge….

Jeg tror jeg kommer til å savne den tradisjonelle bokhandelen, det er så inspirerende og spennende å tilbringe en time eller to i en bokhandel, bla litt i bøkene og kjøpe på impuls. Vil jeg bli like inspirert og hygge meg like mye i en ebokhandel? Vil jeg treffe andre mennesker der? Jeg prater ikke så mye med andre mennesker i bokhandelen, burde jeg gjøre det? I ebokhandelen blir det kanskje lettere for meg å prate med andre og bygge nettverk rundt mine interesseområder. Vil vi chatte og blogge, og kanskje avtale å treffes f2f med lesebrettene våre? Treffes på et hyggelig sted hvor yndlingsforfatterne holder inspirerende foredrag? Kanskje tjener forfatterne på inngangspenger, som vi er villige til å betale, som på en konsert. Den digitale framtiden blir spennende!

Posted januar 29, 2012 by annikenskotvoll in digitale tjenester, ebooks

2 responses to “Bøker som digitale tjenester

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bra refleksjon Anniken.
    Det er sikkert noen som savner platebutikkene også, men de fleste har nok vent seg til å bruke de digitale tjenestene på svært kort tid. Og når du leser bokomtaler på Dagbladet og finner at du kan kjøpe eller få tilgang til boka rett fra anmeldelsen, blir det kanskje enklere å like det nye.
    Akkurat når det gjelder bøker tror jeg nok papirformatet kommer til å vare en god stund framover for en del typer bøker. Og med forlagene som eiere av bokhandlene, blir nok de også værende så lange at du får god tid til å venne deg til nye formater.

Legg igjen en kommentar